Lean Thinking

Lean Thinking

De term lean thinking is de manier van denken die de basis vormt van lean production en wordt voor het eerst genoemd in het boek ‘Lean Thinking’ van James Womack en Daniel Jones. Lean thinking bestaat uit vijf principes die zorgen voor structuur binnen de verbeteractiviteiten van organisaties. De vijf punten* zijn als volgt:

 

  1. Specificeer waarde vanuit de klant.
  2. Identificeer alles stappen in de waardestroom voor elke productfamilie. Elimineer stappen die geen waarde toevoegen.
  3. Laat de stappen elkaar kort opvolgen, waardoor het product vloeiend naar de klant stroomt (‘creëer flow’).
  4. De klant geeft door het bestellen van producten een ‘pull-signaal’ af waardoor voorafgaande processen in de waardestroom in werking worden gezet.
  5. Herhaal deze stappen totdat perfectie is bereikt: een voortbrengingsproces dat waarde oplevert voor de klant en geen verspillingen bevat.

 

De vijf punten zijn afkomstig uit: Womack, James, and Jones, Daniel, Lean Thinking, p. 10, New York, Simon & Schuster., 1996

 

« Back to Glossary Index